Koud bellen is een koud kunstje
Mijn telefoon in de hand nemen en gaan bellen. Koud bellen welteverstaan. Pfff dit was wel even een spannend momentje voor mij. Ik had in het verleden al vaak koude acquisitie gepleegd. Door mijn HR rol de afgelopen 5 jaar was die vaardigheid naar de achtergrond verdwenen. Nu ik voor mezelf was gestart als loopbaancoach kreeg ik het aanbod om samen met andere ondernemers een ochtend succesvol te gaan bellen.
De afgelopen periode had ik mij vooral op de inhoud gericht. Ik kwam erachter dat het opzetten van een eigen bedrijf vele facetten kent. Wat ga ik verkopen, aan wie, hoe ga ik dat doen en wat heb ik daarbij nodig. Een belangrijk onderdeel om succesvol te kunnen zijn is een mega-klantenlijst.
Een lijst met relevante bedrijven en contactpersonen die ik op de hoogte wilde brengen van mijn verandering. Bovendien wilde ik hen vertellen over de winst die er te behalen valt bij outplacement zaken. Voldoende aanleiding om mee te doen aan de “Get Inspired” belochtend van Mireille Wagener en Vanja Mol van het bedrijf “Klanten vinden & binden”.
5 lessen die ik geleerd heb van de training koud bellen:
- Een persoonlijk belscript zorgt ervoor dat ik voorbereid het telefoongesprek in ga en niet stil val of ga haperen. Ik weet wat ik wil zeggen en kan goed duidelijk maken waarom het maken van een afspraak relevant is voor de ander. Dit verhoogde mijn conversie gigantisch. Van de 3 telefoontjes had ik meteen 1 afspraak en 1 afspraak die nog definitief gemaakt moest worden.
- Ik kreeg na elk telefoontje direct feedback van de trainers. Zo leerde ik dat ik een stopwoordje gebruik (“even”) wat ik beter kan weglaten. Zo kom ik krachtiger over.
- Ik leerde omgaan met de secretaresse van de contactpersoon. Haar vragen om de afspraak per mail te bevestiging was volgens mijn overtuiging brutaal. Het bleek dat zij het heel fijn vond om dit te doen, aangezien het onderdeel van haar werk is. Het zette haar in haar kracht.
- Een goede voorbereiding is het halve werk. Na 10 telefoontjes liep ik vast omdat ik een aantal telefoonnummers van tevoren niet in de lijst had gezet. Hierdoor ging mijn beltempo omlaag en was ik tijd kwijt met het zoeken naar informatie. Liever was ik in min belflow gebleven.
- Samen bellen geeft energie. Ik vond het inspirerend om anderen te horen bellen en dit spoorde mij aan het volgende telefoontje te plegen. Ik hoorde anderen praten en ik hoorde de feedback die anderen kregen, waardoor ik nog meer leerde over effectief bellen.
Mijn mooiste ontdekking was dat ik de Sales-vlinders in mijn buik weer voelde kriebelen. Wat een gaaf vak, Sales! Eigenlijk heb ik veel meer dingen geleerd dan die je zojuist hebt gelezen. Ik wil je de magie niet ontnemen. Daag jezelf uit en volg ook een beltraining. Mireille en Vanja bezitten het geheim hoe je agenda binnen twee uur bomvol afspraken komt te staan. Geloof in je eigen product of dienst en spreek het uit. Meer business begint met meer bellen!”
Gastblog van Natascha van Beek – www.twyfelfontein.nl
